‘Zaanstad is een gemeente met karakter’
Door Dirk Karten
Zaanstad – “De reden waarom we niet voor één groot stadsfeest hebben gekozen maar het geven van subsidie voor drie highlights en veel kleine evenementen, is de conclusie dat dit niet bij onze stad past. De viering van 50 jaar Zaanstad is opgezet als een jaar lang activiteiten onder het motto ‘voor, door én met Zaankanters’. Als ik terugkijk op het eerste halfjaar denk ik dat we best op de goede weg zijn”, stelt wethouder Stephanie Onclin. Vandaag deel 2 van ons drieluik 50 jaar Zaanstad, verleden, heden en toekomst.
Drieluik 50 jaar Zaanstad deel 2: Wethouder Stephanie Onclin over jaar lang stadsfeesten
Stephanie Onclin is niet alleen voor de gemeente spreekbuis voor de 50 jaar Zaanstad festiviteiten, ze laat zelf geen moment liggen om zich positief uit te laten over ‘haar’ stad. Haar Zaanse hart gaat spontaan harder kloppen als ze vanuit haar ambt het woord moet voeren bij officiële momenten. Vooral als die in Wormerveer het geval zijn, haar geboorte- en woonplaats.
Tegelijk waren er vooral aan het begin veel ‘Zaans zure‘ reacties op 50 jaar Zaanstad. Hoe kijkt de wethouder tegen deze reacties aan?
“De eerste reacties op het feestprogramma waren inderdaad ‘typisch Zaans’. Ze kenmerken ook hoe we in deze stad denken en onze mening geven. Natuurlijk hebben we ze gelezen en besproken. Op ongezouten manier je mening geven, hoort ook bij het Zaanse DNA. Misschien is het tevens ongepaste bescheidenheid. Want Zaanstad is echt gewoon een mooie plek. Ik ben juist heel trots op wat we als Zaanstad in 50 jaar hebben bereikt.”
Wat is de missie van de gemeente in kader 50 jaar Zaanstad?
“Het vlammetje van trots op je eigen stad durven zijn aanwakkeren. Het is best spannend hoe daarop wordt gereageerd. Maar we zijn zeker op de goede weg.”
We zijn nu een half jaar verder, inclusief de nodige festiviteiten. Hoe kijkt u daar tegenaan?
“Ik heb het al vaker gezegd; het succes van 365 dagen lang 50 jaar Zaanstad vieringen zit in de kleine dingen. Met simpele initiatieven als een buurt barbecue verbinding stimuleren tussen de bewoners. Tot het eerbetoon dat Albert Heijn/Ahold Delhaize op de gevel van hun hoofdkantoor gaf aan Zaanstad. En alle andere activiteiten die inmiddels zijn geweest en voor het nodige-trots-op-je-stad-gevoel hebben gezorgd.”
Wat vindt u tot nu toe de meest geslaagde activiteit?
“De Walk of Fame in Wormerveer. De Zaanbocht is sowieso een van mijn lievelingsplekken. Met dit idee – van onze burgemeester Jan Hamming – wordt een leuke bijdrage geleverd om stadsgenoten te eren die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan Zaanstad. Het leuke aan de Walk of Fame vind ik dat niet alleen bekende mensen een tegel met hun naam in de stoep krijgen. Ook harde werkers achter de schermen zijn al zo in het zonnetje gezet.”
Naar welk feestonderdeel kijkt u zelf uit?
“Het feestweekend van 7 en 8 september. Dan zijn er allerlei activiteiten in kader 50 jaar Zaanstad. Je kunt naar het Darwinpark Festival met veel live muziek. Of naar Saense Storm; een hindernisbaan in het Westpark in Assendelft met luchtkussens. Of ga naar Tegendraads in de (Zaan)bocht met unieke 50 jaar Zaanstad prints op textiel. En je kunt in de Heemtuin op 8 september naar de tentoonstelling van werken die kunstenaars laten zien.”
De drie 50 jaar Zaanstad highlights krijgen allemaal 100.000 euro subsidie. Veel geld. Is er controle op wat er met de subsidiegelden gebeurt c.q. is gebeurd?
“Jazeker. De commissie voert controles uit op wat er is uitgevoerd van de ingediende plannen in relatie tot het vergeven subsidiebedrag. Bovendien volgt er na dit jubileumjaar nog een evaluatie. We letten scherp op.”
Graag uw reactie op deze stelling: Zaanstad bestaat helemaal niet.
“Klopt, eigenlijk zijn we geen stad maar zes Zaandorpen. Maar wel zes dorpen die in alle verscheiden met elkaar zijn verbonden tot één stad. Daarin ligt ook gelijk de uitdaging. Want samen hebben ze wel de omvang van een stad met dik 161.000 inwoners. Ik denk dat dat gelijk het mooie van Zaanstad is; de combinatie van een gemeente met stadse uitstraling en dorps karakter. Waar je ook gewoon spontaan met je familie samen een ijsje ‘om de hoek van je woning’ een ijsje kunt eten en even bijpraten zoals op een dorpsplein heel normaal is.”
Zaanstad heeft ook ambities als het gaat om aantrekkelijkheid voor toeristen. Daarin speelt Marketing Zaanstreek een belangrijke rol. Wat voor ambities heeft de gemeente op dit gebied?
“We hebben recent de samenwerking met Marketing Zaanstreek gecontinueerd en de opdracht Zaanstad als ‘merk’ verder uit te bouwen breder gemaakt. Maar daarmee zijn we er niet. Wij hopen, ook met de 50 jaar Zaanstad festiviteiten, de Zaanse trots bij onze stadsgenoten te laten groeien. Want het is een stad om trots op te mogen zijn! Zaanstad is een gemeente met karakter. Een stad waar je het gevoel moet hebben ‘daar wil ik zijn‘. Wij willen dat besef bij zowel de inwoners, dagrecreanten, ondernemers als toeristen nog meer benadrukken.”
Hoe gaat de gemeente dat doen?
“Dat is gelijk de uitdaging. Die we twee jaar geleden al zijn aangegaan en waar we de eerste positieve signalen nu van zien. Twee jaar geleden verbleven toeristen tussen de twee en vier uur in Zaanstad. Inmiddels is dat tussen de vier en zes uur geworden. Dat komt mede dankzij de Zaanse ondernemers die zich inspannen de bezoekers hier langer te laten verblijven.”
‘Succes 50 jaar Zaanstad vieringen zit in kleine dingen’
Wat moet op 31 december 2024 het resultaat zijn van de stadsviering?
“Ik hoop dat de Zaankanters dan een stukje trotser op hun stad zijn geworden. Natuurlijk hou ik daarbij rekening met de bescheidenheid die ons kenmerkt. Je verandert de mentaliteit van een Zaankanter niet zo snel. Maar ik zie nu al een ontwikkeling naar ‘licht positief‘. Als ik een reactie lees op een 50 jaar Zaanstad activiteit als ‘het was best leuk’, dan is dat voor mij het beste compliment wat je van die nuchtere Zaankanter kunt krijgen.”