Komende zondag tiende editie Zaan de Wandel

Zaanstad– “We wandelen nu voor de tiende keer om geld bijeen te krijgen in de strijd tegen kanker. Maar dat wil niet zeggen dat de deelnemers aan Zaan de Wandel treurig meelopen. We hopen dat iedereen met een goede gedachte naar huis gaat. Op het Zaan de Wandelplein maken we een eindfeest waarin we juist het leven vieren!”, stelt Dick Dekker gedreven.

Strijden tegen kanker door het leven te vieren

De initiatiefnemer, en mede-eigenaar van ProMobility te Wormerveer, van het jaarlijkse wandelevent kan nog altijd kippenvel krijgen van hoe deelnemers, vrijwilligers én het Zaanse bedrijfsleven zich inzet om van de wandeltocht een groot succes te maken.


Blije gezichten op een vorige editie. 

Begin

Het bijna zover: zondag 11 september is de tiende editie van [Z]aan de Wandel. “De eerste editie in 2011 staat me nog zeer helder voor de geest. We begonnen met 1300 deelnemers. Ik had de wens om een jaarlijks terugkerend Zaans wandelevent te organiseren waar de Zaankanters elkaar jaarlijks kunnen ontmoeten. Aandacht voor de impact van borstkanker, zowel fysiek als mentaal, dat was en is tot op de dag van vandaag het thema wat tijdens [Z]aan de Wandel centraal staat.”

Goede doelen

De opbrengst gaat altijd naar twee goede doelen: het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) en Anna’s huis, Centrum voor leven met kanker. Dat er daadwerkelijk successen worden geboekt dankzij de [Z]aan de Wandel donaties bewijst de recente doorbraak in een onderzoek waarbij het wellicht mogelijk wordt kanker te behandelen zonder chemokuur. Zie:

3500 orchideeën

Dick Dekker krijgt dit jaar steun van zo’n 120 vrijwilligers. Ook het bedrijfsleven draait vrijwillig overuren achter de schermen om het wandelevent net even succesvoller en unieker te maken. Zoals het bedrijf van de familie Schoone in Assendelft waar sinds 1928 bloemen en/of planten worden gekweekt. “Alle wandelaars krijgen weer een schitterende orchidee mee naar huis. Gesponsord door Floricultura. Toch geweldig?”, zegt Dick enthousiast.


Alle wandelaars krijgen weer een schitterende orchidee mee naar huis.

Tien jaar t-shirts drukken

Een ander bedrijf dat al jaren trouw sponsort is Carebo uit Wormerveer. Het bedrukken van de circa 3000 t-shirts, echte collector items, zet het bedrijf twee weken op kop. Dat doen ze nu al net zolang [Z]aan de Wandel bestaat: tien jaar lang.

“We zijn als leverancier van werk-,bedrijfskleding en promotioneel textiel een sponsorbedrijf. Dus je kan wel nagaan dat we heel vaak een sponsorverzoek krijgen. Alleen is dat gewoon niet mogelijk”, zegt eigenaar Hendrik Bos.

Dick Dekker had tien jaar geleden het geluk aan zijn zijde toen hij bij Carebo naar binnen stapte met de vraag of ze [Z]aan de Wandel wilden sponsoren. “We hadden toen net besloten ‘laten we één project waar we achterstaan voor de langere termijn sponsoren’. Die beslissing zet Carebo al tien keer twee weken per jaar lang op z’n kop.”


Hendrik Bos (links) en zoon Patrick bij weer een pellet vol dozen met t-shirts die zijn bestemd voor de bedrijventeams. 

Logistieke klus

Zelfs de vakanties worden afgestemd om twee weken keihard te knallen om de duizenden t-shirts te bedrukken. Grootste klus is niet alleen het zeefdrukken, maar ook de logistiek voor met name de bedrijfsteams. “Elk team loopt in een t-shirt met eigen logo op de rug. Aan ons is het om ook de juiste maten te leveren. Je bent in feite een weekje te laat voor de foto want vorige week was het een gekkenhuis. Er stonden vele pallets vol met dozen t-shirts voor de bedrijventeams. Meer dan de helft is al opgehaald”, vult de nieuwe Carebo-generatie Patrick Bos aan. Dan moet het echt vol hebben gestaan want ook begin deze week lagen er stapels t-shirts die nog bedrukt moesten worden voor komend weekend.


De Carebo werkvloer is twee weken totaal in de ban van het bedrukken van de [Z]aan de Wandel t-shirts. 

Kwaliteit in ontzorgen

“We drukken door tot komende donderdag. Dit zijn de shirts voor de particulieren die meelopen”, zegt Patrick. Beide mannen spreken liever van veredelen dan drukken. “We doen alle soorten van bewerking. Van zeefdruk tot borduren en transferdruk. In onze dienstverlening staat ontzorgen van de bedrijven die bij ons bedrijfskleding bestellen centraal. Kwaliteit leveren staat voorop. Daarom gebruiken we alleen textiel die we zelf inkopen en waarvan we weten hoe het reageert bij het verwerken.”

‘Tien d’r editie’

Voor Dick Dekker wordt dit jaar een zeer bijzondere editie. “Mijn moeder heette namelijk Tine Dekker Drijsten en dit keer wordt dus ‘Tien d’r editie’ georganiseerd. Na al die jaren voel ik nog steeds het gemis van mijn moeder. Zij heeft haar ziekte met kracht en doorzettingsvermogen gedragen en uiteindelijk toch de strijd verloren op 7 april 1994. Ze is 53-jaar geworden. Daarom is en blijft het meer dan belangrijk dat wij ons met elkaar blijven inzetten om onderzoek naar borstkanker te blijven steunen en om Anna’s huis een plek te laten zijn waar een ieder welkom is met haar of zijn verhaal en de vragen, hoe nu verder met een leven met kanker?”

Saamhorigheid

“De saamhorigheid in de Zaanstreek is groot. Daar ben ik trots op. Daarom is het motto van [Z]aan de Wandel: Sterk met Elkaar! Mijn doel is om met 3.500 deelnemers door de Zaanstreek te wandelen en dat wij een bedrag van minimaal € 100.000 bij elkaar gaan krijgen. Doe je mee?”

Het is mogelijk 5, 10 of 15 km mee te lopen. Kijk voor meer informatie op www.zaandewandel.nl

Ze staan al klaar, de duizenden orchideeën die de deelnemers altijd mee naar huis krijgen.
Het lint van [Z]aan de wandel-lopers krijgt altijd goede verzorging.
De Carebo drukkerij lag begin deze week nog vol t-shirts die bedrukt moesten worden voor komende weekend...
Carebo-eigenaren Hendrik Bos (links) en zoon Patrick bij een pallet met dozen vol t-shirts die bestemd zijn voor de bedrijventeams.